נווד מכיל Affiliate links והוא חבר ב- Amazon Associate Program, ברכישה דרך אחד הקישורים לאמזון, אנו עשויים לקבל גמול ללא תוספת מחיר עבורך. זוהי תמיכה משמעותית באתר ועוזרת להשאירו נקי מפרסומות.

למה לא מרינו? האמת על צמר מרינו

מטיילים מינימליסטים? צמר מרינו נועד לכם. מרינו הוא אנטי-בקטיריאלי, לא מסריח ולא צריך כמעט לכבס אותו. רק יש בעיה - מרינו זה מגרד. אבל זו אפילו לא הסיבה העיקרית למה לא ללבוש אותו. הנה האמת על מרינו.
למה לא ללבוש צמר מרינו

מה זה צמר מרינו?

צמר מרינו הוא צמר מעולה בעל איכויות מופלאות הנגזז מכבשים מגזע מרינו. מוצא המרינו בספרד, אך היום אוסטרליה וניו זילנד מספקות 80% מצמר המרינו בעולם. מרינו משמש לבגדים כבר מאות שנים, אך בשנים האחרונות הפך המרינו לפופלארי מאוד, בשל תכונותיו המיוחדות, גם בקרב מטיילים מינימליסטים.

מרינו הוא זן הכבשים הנפוץ ביותר בתעשיית הצמר בגלל כלכליותו (שערת צמר ארוכה ביחס לסוגי צמר אחרים) ואיכויותיו. גז אחד של כבשת מרינו מספק 4.5-8 ק״ג צמר, שזה משהו כמו 10-15 טי-שירטים לאחר עיבוד ושטיפה של הצמר.

מה קובע את האיכות של צמר מרינו?

את איכות המרינו קובע עובי הסיב. ככל שהסיב דק יותר, הצמר רך (ויקר) יותר והאיכות גבוהה יותר. קוטר הסיב נמדד במיקרון. עד 24 מיקרון משתמשים במרינו לביגוד ומעבר לזה לשמיכות ושימושים אחרים. מרינו זה מגרד יותר ככל שהסיב עבה יותר. שערת אדם אגב היא 40 מיקרון.

איך מסווגים צמר מרינו

לרוב שתשוטטו באינטרנט כדי לרכוש בגד או ציוד אחר מצמר מרינו תפגשו את הסיווג הבא. כאמור, נמוך יותר=איכותי יותר:
מרינו רגיל (Strong או Medium) הוא 19-24 מיקרון.
מרינו "Fine" הוא 18 מיקרון.
מרינו ״Superfine" הוא 16-17 מיקרון.
מרינו ״Ultrafine" הוא 15.5 מיקרון ומטה.

מה כל-כך מיוחד וטוב בביגוד מרינו ומה בעייתי (או בקיצור יתרונות וחסרונות)

יש הרבה יתרונות לצמר מרינו שהפכו אותו לכל כך פופולארי בקרב מטיילים. לא מעט חברות קמו על ביגוד הטיולים מצמר מרינו שהן מייצרות. הם פזורות באינטרנט ומאדירות את יכולות הצמר הזה. בהרבה מקומות תקראו את המשפט הבא: ״חולצת המרינו שלכם תהפוך לחולצת הטיולים הטובה ביותר שלכם״.
אך לצד היתרונות יש כמה חסרונות משמעותיים. קודם כל מרינו זה מגרד, אפילו אם הוא איכותי מאוד הוא עדיין קצת מגרד. אך זה לא הכל, יש גם אמת עמוקה ואפלה. הנה האמת על מרינו, ברשימת חסרונות ויתרונות.

חסרון 1 – צמר מרינו זה מגרד!

מרינו הוא לא בד רך ונעים כמו שתשמעו הרבה. פשוט לא. מרינו זה מגרד! פחות מצמר רגיל, אבל עדיין מגרד. אם יש לכם רגישות חושית אז תתרחקו ממרינו. הנה שיטה לדעת אם אתם סובלים מרגישות חושית? אם אתם מאלה שלא סובלים את הפתקים בגב החולצה וממהרים לקרוע או לגזור אותם אז אתם סובלים מרגישות חושית מוגברת.
אגב אחרי ניסיון עם לא מעט חולצות מרינו, זו החולצה שנהנתי ממנה הכי הרבה: Icebreaker Tech Lite, היא רק 87% מרינו ו13% ניילון. החולצה הזו של אייסברייקר מתאימה גם לקיץ, אפילו זה הישראלי, בשונה מהרבה חולצות מרינו שלרוב מתאימות למזג אוויר קר יותר.

יתרון 1 – מרינו ישמור על הגוף שלכם חם שקר בחוץ, וקריר שחם

כמו על הכבשים, צמר מרינו מווסת טמפרטורה טבעי. לצמר יש צד פנימי וחיצוני. הצד החיצוני דוחה מים ולחות ומאפשר לגוף לשמור על החום במזג אוויר קר. הצד הפנימי סופג מים וזיעה ומאפשר לגוף להשאר יבש וקריר במזג אוויר חם. מרינו יכול לאגור 30% מים ממשקלו מבלי שתרגישו שהבגד רטוב.

חסרון 2 – צמר מרינו לא מתאים לאקלים לוהט (בטח לא לספורט)

אם תחפשו, תמצאו מותגים שטוענים שהחולצות שלהם עשויות מבלנד של מרינו עם כל מיני בדים טכניים וחומרים אחרים אשר הופכים את החולצה שלהם לחולצה קיצית או חולצת ריצה מדהימה ממרינו. זה לא נכון! צמר זה צמר זה צמר, וצמר מרינו זה מגרד. מרינו בקיץ לוהט הוא חם מידי. ישראל זה לא המקום ללבוש מרינו. ואם אתם רוצים לסוע רק עם חולצה אחת לחופשה בתאילנד, תשקלו אם מרינו זה הדבר שלכם. בכל מקרה, אם אתם מתעקשים אז זו חולצת המרינו הטובה ביותר שמתאימה גם למזג אוויר חם: Icebreaker Tech Lite
אל תתפתו לרכוש חולצות ריצה ממרינו זה פשוט בזבוז כסף (גרבי ריצה ממרינו אפשר גם אפשר).

יתרון 2 – כמעט ולא תצטרכו לכבס

היכולות האנטי-בקטיראיליות של צמר מרינו הן מדהימות. גם שתלבשו את החולצה הזו שוב ושוב (נגיד 10 ימים רצופים) מבלי לכבס, היא לא תהיה מסריחה. לצמר המרינו תכונות טבעיות המשמידות את החיידקים. בעיני זה הדבר המדהים ביותר של מרינו, ולכן היא שבתה את לב אומת המטיילים המינימליסטים. הרבה מטיילים סוגדים לביגוד מרינו. אם אתם בטיול ארוך עם תיק גב קטן אחד, מרינו הוא הפתרון לבעיות האריזה. חולצה אחת מספיקה להרבה זמן טיול.

חסרון 3 – ביגוד מרינו מתקשה לנדף מהחולצה את הזיעה/ מים

מרינו אוהב מים ואוגר אותם, הוא אוהב לספוג אך מתקשה לנדף. לכן לוקח לצמר מרינו זמן רב יותר להתייבש ביחס לחולצות מבדים סינטטיים למיניהם כמו פוליאסטר. כשעושים ספורט עם חולצת מרינו הצמר מתקשה לנדף ומגיע מהר לגבול הספיגה שלו. בחציית גבול ספיגת הזיעה, שהוא בערך 30% ממשקל החולצה, החולצה תהפוך לרטובה מאוד וכבדה הרבה יותר. מה שיקשה על האימון.
יש כל מיני חולצות מבלנד של מרינו וניילון או חומרים אחרים שמנסים לפתור בעיה זו, אבל למיטב ניסיוני ללא הצלחה. ניסיתי לרוץ כמה פעמים עם החולצות של אייסברייקר כמו Icebreaker Tech Lite אשר עשויות 87% מרינו ו-13% ניילון. חולצה טובה, אך עדיין מעט מגרדת, מתייבשת לאט ומנדפת לאט. בקיצור, לטיול כן, לריצה לא.

יתרון 3 – לא מתקמט

ביגוד מצמר מרינו לא מתקמט. תגלגלו/ תזרקו את הבגד בתיק והוא יחזור למצבו המקורי מיד. עוד סיבה למה מטיילים כל-כך אוהבים ביגוד מרינו.

חסרון 4 – יקר!

ביגוד מרינו הוא יקר מאוד. יש כאלה שחושבים שזה שווה את ההשקעה, ועושים חישובים של חולצה אחת במקום 10 לטיול. אבל בשורה התחתונה זה יקר וכמו שאתם מבינים לאן זה הולך, בעיני מיותר.

יתרון 4 – עמיד באש ומגן בפני קרינה

ביגוד צמר מרינו לא נדלק בקלות וסך הכל עמיד באש בניגוד לבד סינטטי או אפילו כותנה. מרינו גם עמיד באופן טבעי בפני קרינה. אלה עוד שני יתרונות לפני הבעיה הגדולה – הצד האפל של ביגוד מרינו. המשיכו כדי לקרוא מהו.

יתרון 5 – מרינו הוא בד מתכלה (בפן הזה שימוש בו לא מעמיס על כדור הארץ)

לבד סינטטי לוקח עשרות ומאות שנים להתכלה. הוא מזהם את האדמה והמים. לצמר מרינו לוקח 6 חודשים להעלם. תראו את הסרטון הבא כדי להבין:

הצד האפל של צמר מרינו

יותר יתרונות מחסרונות? לא ממש. הדבר הזה צריך להיות לכם מול הפרצוף שאתם קונים/ לובשים צמר מרינו. שימו לב למה באמת צמר מרינו זה מגרד! כל הכתוב הוא סיכום דברים מתוך אתר אנימלס (לשעבר אנונימוס).

תעשיית הצמר נהנית מתדמית ידידותית. כבשה חייכנית, הנגזזת בשלווה בעזרת מספריים גדולים, שמחה להעניק לאדם צמר ולהשיל מעליה את הכסות החמה מדי, העודפת. דימוי זה נשמר גם בימי בגרותנו, אף על פי שאין כל קשר בינו לבין המציאות. רבים מאמינים בטעות כי גז הצמר מקל על כבשים. אולם בפועל, הגז מתבצע באלימות ופוצע את הכבשים. בחורף הכבשים נותרות ללא כל הגנה מהקור ובקיץ עורן חשוף לפגיעת השמש הקופחת.

זן הכבשים הנפוץ ביותר בתעשיית הצמר, המרינו, עבר מניפולציות גנטיות שנועדו לפתח קפלי עור רבים כדי לקבל יותר צמר. מטען לא טבעי וכבד, של עור וצמר, גורם לכבשים מצוקות רבות. המוני כבשים מתים בקיץ מחום ומתשישות כתוצאה מעומס העור והצמר. בנוסף, הפרשות ולכלוכים מצטברים בין קפלי העור וגורמים לזיהומים קשים, ולביצוע ה"מיולסינג" האכזרי בגופן במטרה להפחית מחומרת הבעיה.
כשתפוקת הצמר פוחתת נשלחות הכבשים למסעות ימיים ארוכים ומייסרים, כדי להישחט בצדו השני של כדור הארץ. 
תוכלו להעמיק את הקריאה כאן.

בסרטון פינק מדברת על הכבשים (קשה לצפייה):

למה כתבנו את הפוסט הזה?

זה לא פוסט סטנדרטי לאתר נווד שמחפש את המוצרים והציוד הטוב ביותר. שהתחלנו לכתוב אותו המטרה הייתה לכתוב פוסט על חולצת המרינו הטובה ביותר. ניסינו לא מעט חולצות כאלה במהלך השנים, אהבנו את הרעיון שאפשר לקחת חולצה אחת לטיול ארוך וניסינו לממש את זה כמה פעמים. אבל זה לא עבד ולא מצאנו חולצה נעימה שלא מגרדת בכלל. אז התחלנו לחקור. מהמחקר שעשינו נולד הפוסט הזה.
נכון שמרבית מותגי המרינו טוענים שהם עובדים עם חוות אתיות עם תווי תקן שונים, אבל לי זה לא מספיק ומצאתי שאי אפשר באמת לוודא את זה.

צמר מרינו הוא באמת בעל תכונות מופלאות אבל יש לו חסרונות, מרינו זה מגרד, וכותנה הרבה יותר נעימה למגע על הגוף. אבל זו אפילו לא הסיבה הכי חשובה ללכת לחצר ולקבור את חולצות המרינו שכבר יש לכם.

אולי תרצו לקרוא גם: